2014. június 25., szerda

Látás és tanulás

A látás az első dolog, amit meg kell vizsgálni, ha a gyereknek bármilyen tanulási nehézsége van!

Vagy akár már óvodás korában is lehetnek látási problémára utaló jelek, mint például az, hogy közel hajol a könyvekhez, a rajzlaphoz vagy akár nem tud szépen rajzolni.

A látás kapcsán több területet is meg kell vizsgálni.

1. Látásélesség
2.  Konvergencia - a két szem együttműködése
3. Akkomodáció – a szem alkalmazkodásának képessége
4. Szemkövető képesség
5. Megfelelő irányérzék
6. Le nem épült csecsemőkori reflexek


1. Látásélesség:
Ha a gyermek látásával nincsen semmi probléma, akkor kell tovább haladni, hogy mi lehet a gond, ami nehezíti őt a tanulási sikerek elérésében. 


2. Konvergencia - a két szem együttműködése:
A két szemünk két különböző képet lát, és a két szemünk helyzete befolyásolj azt, hogy az agyunk ezt a két különböző képet egybe olvassza. Ahhoz, hogy megfelelő képet „lásson” az agyunk, alapfeltétele a két szem képes legyen egy adott pontra irányulni. Ha ez a konvergencia (szemtengely összetartás) hiányzik a gyermeknél, akkor a gyermek nem lát egyetlen éles képet. 

Akár az is előfordulhat, hogy a gyermek duplán lát mindent. Viszonylag könnyű ezt a problémát tesztelni a gyermekeknél, ha néhány kört, négyzetet, háromszöget, keresztet, stb. lerajzolunk, és megkérjük, hogy ő is rajzolja le ugyanazokat pontosan úgy, ahogy mi rajzoltuk. Ha duplán rajzolja, biztos nem dolgozik egyszerre a két szeme. Emiatt természetesen az olvasás, írás, helyesírás, matematika is borzasztó nehézségeket okoz a számára. 

Úgy is javulhat a látás, illetve a rajz, ha az egyik szemét letakarja a gyermek, és ezáltal csak az egyik szemével lát és a másik szeme nem „zavar be”. Nyilván ezt iskolában nem lehet kivitelezni, és amúgy sem hozna ez a módszer tartós eredményt, mivel ez nem fejleszti a két szem együttműködését, de legalább tisztában leszünk azzal, hogy a gyermek látásával gond van. A két szemnek meg kell tanulnia együtt dolgozni és egyszerre fókuszálni.

A konvergencia problémák hátterében a TLR, vagyis a tónusos labirintus reflex visszamaradása áll.


3. Akkomodáció – a szem alkalmazkodásának képessége:
A fókuszálás azért fontos, mivel a szemnek meg kell tanulnia gyorsan alkalmazkodni, ha a tekintetünket hirtelen változtatjuk, pl. messzire nézünk, majd hirtelen nagyon közelre kell nézni. Ez fontos ahhoz is, hogy a gyermek az iskolában képes legyen a tábláról lemásolni valamit a füzetébe.
A közelről távolra, illetve távolról közelre fókuszálás az alkalmazkodás képessége (akkomodáció).
A fókuszálási/fixálási problémák hátterében a Moro-reflex és az STNR, vagyis a szimmetrikus tónusos nyaki reflex visszamaradása okoz gondot.


4. Szemkövető képesség: 
Nagyon fontos, hogy a gyermek a szemével képes legyen egy adott sort végigkövetni, mert ha ezt nem tudja megtenni, az agy nem megfelelő sorrendben vagy hiányosan fogja kapni a feldolgozandó információkat. Így az olvasása és az írása sem lesz megfelelő, mivel kihagy betűket, szavakat, sorokat. 
Az ATNR, vagyis az asszimertrikus tónusos nyaki reflex visszamaradása okozza azt, hogy a gyermek nem képes a szemével követni a betűket és sorokat.


5. Megfelelő irányérzék:
A jó irányérzék azért szükséges, mivel a tanulás során több egymáshoz hasonló betűt, szimbólumot, számot lát a gyermek, és ha nem tudja az irányokat megkülönböztetni, akkor ez is gondot okozhat a tanulásában. Ilyen tipikus betűk, amiket egyébként is könnyen kevernek a gyerekek, ha gyorsan haladnak az új betűkkel, és ezeket Domi is keverte, sőt még most is keveri: „b-d”, „p-q”. 

Emiatt fontos, hogy nagyon jól tudja megkülönböztetni a jobb és bal oldalt, illetve a fent és a lent, előtte, mögötte, alatta, felette irányokat.

A megfelelő irányérzék alapfeltétele viszont az egyensúlyi rendszer jó működése! Ha nem működik megfelelően, akkor váratlan helyzetekben a gyermek még később is keverheti az irányokat. Ezért is téved el könnyen, és a számlapos órát sem tudja jól leolvasni.

A látási problémák nem csak a tanulásra, hanem a gyermek sportteljesítményére is kihatnak. Ha a gyermeknek nem jó látásélessége, a térérzékelése, az irányérzéke és a szem-kéz koordinációja, ami mind a látással függ össze, akkor a sportban sem fog sikereket elérni. Ami másnak könnyedén megy, az neki csak kemény, elszánt és kitartó gyakorlással fog sikerülni. Emiatt nem is fogja szeretni nagyon a sporttevékenységeket, mivel nem lesz bennük túl sok sikerélménye.

Domi nem túl jó a fociban, mivel eleve térérzékelési problémái vannak. Néha bele rúgott más gyerekek lábába, mert nem is érzékelte, hogy annyira közel volt hozzá a másik kisgyerek. Ugyanakkor a labdát sem érzékelte, hogy milyen távolságra van tőle, ezért már hamarabb megpróbálta elrúgni, mint ahogy kellett volna. Ezért persze lebénázták a többiek. De olyan is volt, hogy azért kapott rossz magatartás pontot egy nap az iskolában, mivel az udvaron csúszdáztak, és véletlenül hamarabb csúszott, mint kellett volna, és így az előtte lévő kisgyereket kicsit megrúgta, mivel ő úgy érzékelte, hogy mire leér, a kislány már nem lesz a csúszda alján. 


6. Le nem épült csecsemőkori reflexek:

A TLR, vagyis a tónusos labirintus reflex a két szem együttműködésére, azaz a konvergenciára hat negatívan, így a két szem nem képes egyszerre jól működni.

A Moro-reflex visszamaradása a fixálást nehezíti meg a gyermek életében.

Az ATNR, vagyis az asszimertrikus tónusos nyaki reflex a követő szemmozgásokra hat negatívan, és ezért nem tudja a gyermek a szemével követni a sorokat, szavakat.



Megoldási javaslatok:
  • látásélességi vizsgálat (amit optikus ír fel, vagy szemészeti szakrendelőben az orvos)
  • speciális szemüveg, pl. prizmás lencse (amit a szemész szakorvos ír fel a gyermeknek)
  • szemműködést javító gyakorlatok (amit a szemész szakorvos ír elő)
  • fejlesztő vagy viselkedési optometrista
  • reflexleépítő gyakorlatok (ez minimum 6 hónapig) és ezek után látásterápia
  • olvasáskor a vonalzót ott tarthassa az épp aktuális sornál, ha nehézséget okoz a gyermek számára a szemkövető mozgás

A következő bejegyzésben az egyensúly problémáival kapcsolatos tünetekről lesz szó.



Köszönöm, hogy velem töltötted ezt a sok értékes percedet!

Ha tetszik az oldal és hasznosnak találod a témákat, kérlek, ajánld ismerőseidnek és barátaidnak, hogy ők is kaphassanak segítséget az elinduláshoz!



Szép napot!

Fülöp Gabi




Forrás:
Sally Goddard Blythe - Reflex, tanulás és viselkedés (Medicina Kiadó)
Sally Goddard Blythe: A kiegyensúlyozott gyermek (Medicina Kiadó)