2014. június 24., kedd

Látásproblémák tünetei

Szia!

Ha bármilyen tanulási probléma merül fel gyermekednél, először mindig a látást kell kivizsgálni! Érdemes már  óvodás korban, iskolakezdés előtt elvégeztetni.

Hidd el, érdemes ezzel kezdeni, hiszen Dominál is második osztályban csak azért derült ki, hogy nem lát, mivel elvittem egy speciális szemvizsgálatra. Ahol először is megállapították, hogy nem lát közelre. 

Így már érthető volt, miért olvas rosszul és miért borzalmas a helyesírása. Miután szemüveget kapott, kicsit jobb lett a helyzet. Így is vannak olvasási és írási problémái, de lényegesen kevesebb. És mint kiderült, a számokat sem látta jól. Persze nekünk nem szólt, hogy nem lát jól. Utólag mondta el, hogy táncoltak és mozogtak a betűk.

Ugyanakkor nagyon dühítő, hogy sem a tanárai, sem az iskolaorvos, sem a nevelési tanácsadóban a szakember, sem a logopédus nem utalt rá, hogy érdemes lenne egy látásélességi vizsgálattal kezdenünk. Én most javaslom Neked! :)


Látásproblémák tünetei:
  • nem képes szépen rajzolni
  • színezés közben koncentrálnia kell, hogy ne menjen túl a vonalon
  • lassan olvas a gyermek
  • nagyon közel hajol a könyvhöz vagy füzethez, hogy el tudja olvasni a szöveget
  • nem érzékeli a mondat végét, így nem viszi le a hangját a pontnál, ezért pedig egybe olvassa a mondatokat
  • nem emlékszik, hogy mit olvasott, így a szövegértése nem lehet jó
  • sokszor nem is érti, hogy mit olvasott
  • halkan, monoton hangon olvas
  • könnyen elterelődik a gyermek figyelme, nehezen koncentrál 
  • félreolvassa a szavakat
  • kihagy sorokat, betűket és/vagy szavakat vagy újra megismétli azokat
  • sokat dörzsöli a szemeit
  • gyakran fáj a gyermek feje
  • a gyermek úgy látja, mintha ugrálnának/táncolnak a betűk vagy nem látja elég élesen azokat
  • az ujját sokat használja, hogy megmutasson valamit
  • oldalsó testtartásban olvas a gyermek, vagy esetleg letakarja az egyik szemét, hogy jobban lássa a betűket
  • rossz a testtartása olvasás és írás közben 
  • nem egyenletes nagyságúak a betűk íráskor, vagy akár túlságosan széthúzza a betűket
  • egybe írja a szavakat
  • elfelejti az ékezeteket
  • ha másolnia kell egy szövegrészt, sok hibát vét
  • íráskor túl fent vagy túl lent kezdi az írást, vagy középen, de nem a sor elején
  • íráskor eldőlnek a sorok jobbra vagy balra
  • a számokat pedig nem képes oszlopokba rendezni
  • ügyetlen a gyermek
  • a labdajátékok kifejezetten problémát jelentenek számára, mivel nem látja jól a célpontot vagy nem képes jól felmérni, hogy mikor érkezik a közelébe annyira a labda, hogy elkapja


A következő bejegyzésben a látásról és a megoldási javaslatokról lesz szó. 



Köszönöm, hogy velem töltötted ezt a sok értékes percedet!

Ha tetszik az oldal és hasznosnak találod a témákat, kérlek, ajánld ismerőseidnek és barátaidnak, hogy ők is kaphassanak segítséget az elinduláshoz!



Szép napot!

Fülöp Gabi



Forrás:
Sally Goddard Blythe - Reflex, tanulás és viselkedés (Medicina Kiadó)
Sally Goddard Blythe: A kiegyensúlyozott gyermek (Medicina Kiadó)